A fiatalok vonzásának ás megtartásának városi feltételeit bemutató cikksorozatunk harmadik – befejező – részében további inputokat adunk a tehetség- és ifjúságbarát városfejlesztési iránt érdelődőknek.

7. feltétel: Minőségi, fenntartható városi közlekedés

A fiatalok számára a városon belüli közlekedés, a jó elérhetőség szintén kiemelt fontosságú: az Y generáció már egyre kevésbé ragaszkodik ahhoz, hogy autót használjon a városban, képviselői számára sokkal fontosabb az, hogy lehetőleg ne kelljen dugóban vesztegelnie, és minél gyorsabban tudjon közlekedni lakóhelye, munkahelye és a “harmadik helyek” között. Kutatások is azt bizonyítják, hogy a fiatal, képzett rétegek (akár városon belüli) lakóhelyválasztási szempontjai között ma már előkelő helyen szerepel az, hogy az adott település – vagy településrész – mennyire sétálható, kerékpározható, mennyire könnyen érhetőek el gyalogosan, kerékpárral vagy jó minőségű közösségi közlekedéssel a szolgáltatások, üzletek, munkahely, kulturális létesítmények vagy éppen vendéglátóipari egységek.

8. feltétel: Elérhetőség – jó külső közlekedési kapcsolatok

A minőségi belső közlekedési kapcsolatok mellett a fiatalok (és az őket foglalkoztató cégek számára) hasonlóan fontos a jó elérhetőség. A fiatal szakemberek bekapcsolódnak az adott szakma nemzetközi vérkeringésébe, konferenciákon és képzéseken vesznek részt, rendszeresen dolgoznak más országokban – és persze szívesen és gyakran utaznak szabadidős céllal is. Éppen ezért fontos számukra, hogy az adott város jó külső közlekedési kapcsolatokkal rendelkezzen – legyen a közelében nemzetközi repülőtér, megközelíthető legyen autópályán és közvetlenül kapcsolódjon vasúti fővonalhoz.

9. feltétel: Befogadó, nyitott társadalmi környezet

A fiatalok számára fontos a nyitott, másságot is elfogadó és befogadó társadalmi környezet, hiszen ez az alapja a kreativitásnak és innovációnak. A tehetséges fiatal szakembereket (és az őket foglalkoztató cégeket) a tudás és a tehetség érdekli, nem pedig az, hogy az adott szakember mely földrészről, országból érkezik. A tehetség nem érzi jól magát a bezárkózó, intoleráns közösségekben – szüksége van arra az inspirációra, amit a külső környezet, a másként gondolkodás, az eltérő világszemlélet biztosíthat.

10. feltétel: Világos, kiszámítható és közösen alakítható jövőkép, lehetőség a részvételre

A fiatalok olyan városokba települnek szívesen, amelyeknek van jövője. Nekik nem elég, hogy fejlesztési projektek sokasága valósul meg – érdekli őket a város jövőképe, víziója – az, hogy milyen irányba halad, és milyen értékeket tart fontosnak a városi közösség. Mi több, a képzett fiatalok aktív városi polgárok, akik részesei akarnak lenni környezetük és a helyi közösség fejlesztésének. Véleményük van a fontos helyi kérdések kapcsán, és azt akarják, hogy a véleményüket a döntéshozók meghallják és figyelembe vegyék. Cserébe szívesen aktívan is bekapcsolódnak konkrét helyi fejlesztési akciók megvalósításába.

11. (+1) feltétel: Pozitív városimage, vonzó városmárka

A felsorolt feltételek lényegesek – ezek nélkül nem lehet egyetlen város sem versenyképes a fiatalok vonzása és megtartása terén. Önmagában azonban nem elég: szükséges hozzá a pozitív város image, az erős városmárka is. A fiatal szakemberek számára nem csak az fontos, hogy milyen annak a cégnek a reputációja, amelynél dolgoznak – hanem az is, hogy olyan városban éljenek, aminek értékeivel azonosulni tudnak, amire büszkék lehetnek. Ráadásul akár kívülről akarunk tehetségeket vonzani, akár a máshol tanulókat szeretnénk visszacsábítani, ahhoz szükséges a pozitív és professzionálisan kommunikált városi image (ami kisebb és közepes városok esetében gyakran kéz a kézben jár az adott településen meghatározó cégek image-ével – pl. Győr – Audi, Kecskemét – Mercedes).