A vállalkozói készségek oktatása hozzájárul az ön-, valamint az általános foglalkoztatáshoz is – ezt aligha vitatná bárki. Beazonosítani a sikeres vállalkozói karrierhez szükséges kompetenciákat azonban nem egyszerű feladat: a szakértők gyakran sem a fontossági sorrendjükben, de néha még a definíciójukban sem értenek egyet. Nem meglepő tehát, hogy a már korábban bemutatott YES (Youth Entrepreneurship Support) Képzési Program kidolgozásának egyik legnagyobb kihívása az a döntés volt, hogy mely kompetenciákra fókuszáljon.
A projekt Lackéus nemzetközileg elterjedt tipológiájából indult ki, amely három kategóriát határoz meg, és azokat bontja tovább:
- Tudás
- Deklarált tudás: vállalkozói alapismeretek (pl. számvitel, pénzügy)
- Önismeret: a személyiség illeszkedése a vállalkozói élethez
- Készségek
- Marketing készség: piackutatás, meggyőzőerő
- Forrásteremtés készség: üzleti/pénzügyi terv készítése, források szerzése
- Lehetőségekkel való élés: üzleti lehetőségek felismerése és kihasználása
- Interperszonális készség: vezetői készségek, HR menedzsment, konfliktus-kezelés
- Tanulási készség: aktív tanulás, alkalmazkodás az új helyzetekhez
- Stratégiai készség: prioritások és célok meghatározása, stratégia kidolgozása
- Attitűdök
- Vállalkozói szenvedély, avagy „Ezt akarom”
- Önhatékonyság, avagy „Meg tudom csinálni”
- Vállalkozói identitás, avagy „Ez vagyok én”
- Proaktivitás, avagy „Ezt teszem”
- Bizonytalanság toleranciája, avagy „Meg merem csinálni”
- Innováció, avagy „Új dolgokat teremtek”
- Kitartás, avagy „Sikerrel járok”
A YES projekt partnerei ezt a három részhalmazt próbálták meg néhány olyan kulcskompetenciára leszűkíteni, amelyek egyrészt elengedhetetlenek a vállalkozóvá váláshoz, de nem utolsósorban viszonylag könnyen mérhetők ÉS fejleszthetők:
- Kommunikációs készség – A pszichológia négy alapvető stílust különít el egymástól: passzív, agresszív, manipulatív és asszertív. Az asszertivitás a passzív és az agresszív kommunikációs stílus előnyeit ötvözi; az együttműködés és a csapatmunka fontos sikertényezője.
- Kockázatvállalás – A tananyag kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy különbséget tegyen a rulett-szerű és a stratégiai tervezéssel befolyásolható bizonytalan helyzetek között. A sikeres vállalkozók kockázatvállalása tudatos: reális előrejelzések és enyhítő intézkedések kombinációja, minimalizálva a károkat.
- Felelősségvállalás – A felelősséget a legtöbb ember megpróbálja elkerülni, míg a sikeres vállalkozók bíznak abban, hogy meg tudják jósolni, illetve képesek kezelni a sikerüket befolyásoló tényezőket.
- Innováció, kreativitás – Az innovációra a szakirodalom néha gazdasági kreativitásként utal; kulcsa az aktuális helyzet alapos megfigyelése, kérdések megfogalmazása, az új emberekkel való találkozás, az asszociáció és a kísérletezés.
- Kitartás, kudarctűrő képesség – Megbirkózni a kudarcokkal és azok ellenére tovább folytatni a kitűzött cél elérését egy sikeres vállalkozó kritikus jellemzői; az így megszerzett tapasztalatok alapján cselekvési tervet tud kidolgozni a siker nagyobb esélyéért.
A partnerek a fenti kompetenciák kiválasztását követően tudatosan törekedtek arra, hogy azok a Képzési Program során mind elméleti, mind pedig gyakorlati síkon megjelenjenek.