3.rész: Hogyan működik?

 

Közös alkotás és felelősség

Talán már az előző részekből is kitűnik, hogy a “Fabrique Numerique” nem egy tipikus iskola. A diákok nem öncélúan tanulnak – konkrét gyakorlati projekteket valósítanak meg; az új ismeretek megszerzése és készségek elsajátítása csak “pozitív mellékhatás”.
Amikor egy új csoport indul, először is egy “megrendelést” kapnak az önkormányzattól, vagy valamelyik helyi közintézménytől. A megrendelés tárgya lehet egy reklámfilm elkészítése, poszterek, plakátok grafikai tervezése és kivitelezése egy helyi rendezvényhez kapcsolódóan, vagy éppen honlap készítése egy közintézmény számára. A projekt meghatározását követően kiválasztásra kerül az a két tréner, aki a csoporttal dolgozni fog a képzés ideje alatt. A csoport döntése alapján a csoport egyik tagja lesz a projekt vezető, és a projekt team – a csoport – a trénerek segítségével elkészíti a részletes projekt tervet. A terv nem csak a konkrét végrehajtandó feladatokat definiálja, de azt is, hogy milyen tudásra és készségekre van szükség azokhoz a team-en belül. Aztán a konkrét képzési szükségletek alapján szükség esetén további trénerek kerülnek bevonásra.

A csoport – a “projekt team” – önállóan hajtja végre a folyamat valamennyi lépését, a projekt tartalmának megbízóval közösen történő meghatározásától kezdődően a javaslatok prezentálásán keresztül a projekt termékek tényleges leszállításáig. Nem csak a szakmai feladatokat végzik el – tárgyalnak az ügyféllel, szervezik a munkájukat, és megoldják a végrehajtás során elkerülhetetlenül felmerülő problémákat. És a munka során észrevétlenül szereznek új, értékes gyakorlati ismereteket, mint például videó

vágás, honlap fejlesztés, 3D nyomtatás – arról nem is beszélve, hogy megtanulnak csoportban dolgozni, ügyfelekkel tárgyalni, prezentálni és projektet menedzselni. És ami a legfontosabb: önértékelésük is megerősödik.
“A legtöbb fiatal elveszett, önbizalomhiányos, amikor elkezdünk velük dolgozni”, mondja Emmanuel, aki felelős volt a kanadai gyakorlat adaptálásáért és továbbfejlesztéséért. “Többnyire társas kapcsolataik sincsenek, elszigeteltek – csak lődörögnek az utcán, vagy éppen otthon ülve és unatkozva töltik a napjaikat. Aztán ha öt hónap múlva találkozol velük – mintha kicserélték volna őket: magabiztos, elégedett fiatalok, akiknek határozott terveik vannak. A csoporton belül erős kapcsolatok alakulnak ki, barátságok szövődnek. Gondolj bele: 5 rövid hónap alatt 180 fokos fordulatot vesz az életük!”

 

Projektek, amelyek eddig megvalósultak

 

  • A “Fabrique Numerique” digitális alkotóműhelyt bemutató rövid film elkészítése; Weboldal készítése a térség oktatási tudásközpontja számára;
  • A “Nemzeti Ipari Hét” kiállítás plakátjának megtervezése és nyomtatása;
  • A polgármester újévi videó üdvözletének elkészítése;
  • “Programozz videójátékot” tanfolyam szervezése és lebonyolítása a városban élő gyerekek számára;
  • Díszlet készítése a helyi színház egyik színdarabjához;
  • A város geolokációs feltérképezése;

 

Vajon mit gondolnak erről a programban részvevők? A következő részből kiderül!

Szerző: Kézy Béla