Szociális munka hangszeres zenetanítással a korai iskolaelhagyás arányának csökkentéséért

2014-ben indult a Szimfónia pilot program, amelynek keretében a hátrányos helyzetű diákok tanulási és szociális kompetenciáinak megerősítését, az együttműködési készségük növelését célozták zenetanítással, zenetanárok és iskolai szociális munkásokbevonásával. A TÁMOP-3.3.16-13/1-2014-0001 Szimfónia Program című projekt gazdája a Magyar Máltai Szeretetszolgálat volt, konzorciumi partnere pedig a Symphonia Alapítvány

Forrás: Pexels, https://www.pexels.com/hu-hu/foto/arany-darab-fafuvos-hangszer-glossza-45243/

A Szimfónia Programban résztvevő dél-dunántúli és észak-magyarországi iskolák kiválasztásának fő szempontjai a következők voltak:

  • magas arányban forduljon elő az iskolában tanuló diákok körében a halmozottan hátrányos helyzet kategóriája
  • a legtöbb esetben telepszerű környezetben élő gyermekek aránya magas legyen

Minden részt vevő iskolában egy hangszercsoport oktatása zajlott, így voltak vonós- és fúvósképzésre koncentráló intézmények, több helyen ütősökkel kiegészítve. A csoportos zenei foglalkozásokat zenetanárok vezették, akikhez iskolánként egy-egy szociális munkás társult. Ez utóbbiak feladata volt a gyerekek és családjaik szociális problémáinak feltérképezése, és lehetőség szerint azok kezelése. E munka során szorosabb kapcsolatot alakítottak ki a szociális intézményrendszer szereplőivel, az iskolával és az érintett családokkal. Tevékenységük közé tartozott a zenei foglalkozások támogatása is. A program egyik kulcseleme volt a szociális munkások és a zenetanárok együttműködése a gyermekek zenei és szociális kompetenciáinak fejlesztése érdekében.

A Szimfónia program integráló hatását a közösségben megélt zenei élményeken keresztül fejti ki: a gyerekek megtanulnak egymásra figyelni, egymáshoz alkalmazkodni, segíteni egymást, ezáltal megtalálják helyüket az iskolában és a település életében.

 

A program eredménye

A programban 15 köznevelési intézményben mintegy 700 gyermeket sikerült bevonni országos szinten, közülük 450 gyermek vett részt rendszeresen, legalább hat hónapon keresztül a foglalkozásokon, akiknek kétharmada hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű volt.